Vul een zoekwoord in:

Cobouw 17 april 2025 - Is vraagcreatie het antwoord?

Is vraagcreatie het antwoord? 

Er is een nieuwe buzzwoord ontstaan: vraagcreatie. Ook wel genoemd vraagstimulering of demand creation. Essentie is dat het creëren van groene eindmarkten een stimulans is voor het aanbod aan duurzame producten. Volt-Kamerlid Koekoek maakte het met een motie specifiek voor de bouw. Zij vroeg de regering naar voorstellen om door marktcreatie de vraag naar duurzame bouwmaterialen te vergroten.

Achterliggend is dat nationaal en Europees klimaatbeleid zich vooral richten op de aanbodzijde. Schoner produceren en groenere producten zijn resultaat van industriële verduurzaming en procesinnovatie. Inmiddels weten we beter. De verduurzaming van de industriële processen stuit op een gebrek aan groene moleculen en atomen, lange procedures, gebrek aan stikstofruimte en wat al niet meer maar óók op een gebrek aan groene marktvraag. Vraagcreatie moet die vraagzijde stimuleren. 

Het idee komt van een groep bedrijven, NGO’s en kennisinstellingen en vindt politiek gehoor. Het gaat erom dat een duurzame productie van duurzamere producten alleen loont als deze daadwerkelijk worden afgenomen. Het moet voor klanten makkelijker én aantrekkelijker worden om voor duurzame(re) producten te kiezen. Dat lukt alleen als de afzetmarkt voor die duurzamere of circulaire producten wordt gekoppeld aan de productie daarvan. Denk aan het bijmengen van recycle-materiaal aan nieuwe eindproducten of aan het toevoegen van groene grondstoffen aan andere grondstoffen. Groen staal, gerecycled plastic in kunststof kozijnen maar ook groene waterstof in aardgas voor bakstenen zijn er voorbeelden van. Normering, verleiding of subsidies zijn de middelen. En met voorbeeldig opdrachtgeverschap bij publieke aanbestedingen kan ook het nodige worden bereikt. 

Kortom: een groene eindmarkt bevordert groene groei en -by the way- geeft de Europese industrie perspectief in Europa. Of, beter nog, behoudt de Nederlandse (bouwmaterialen-)industrie voor Nederland met autonomie als neveneffect! Het idee lijkt bovendien -eindelijk!- een brug te slaan tussen verduurzaming van de bouwmaterialenindustrie en initiatieven zoals het Bouwmaterialenakkoord. Wel blijft een groene output zonder groene input moeilijk denkbaar. Vraagcreatie is daarom niet hét antwoord, het is ’n antwoord!

Mr Ewald L.J. van Hal
Directeur vereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek, namens NVTB

Lees hier de column op de website van Cobouw